Logistikexperten Furnitureboxs framgångssaga med Microsoft Dynamics NAV

De revolutionerade möbelbranschen för ett par år sedan och har sedan dess haft en otrolig tillväxt. Stockholmsbaserade supergasellen Furniturebox lyfter fram kostnadsmedvetenhet, ständigt förbättrade processer och ett riktigt bra system som framgångsfaktorer.

Ett decennium av tillväxt

Furniturebox grundades år 2006 och var då något av en pionjär på den svenska marknaden. Näthandeln för möbelbranschen var fortfarande ett outforskat område, vilket företagets grundare tog fasta på och startade Furniturebox.se, möbelvaruhuset på nätet. Efter några år med både webbshop och fysisk butik bestämdes det 2012 att satsa helhjärtat på att sälja på nätet. Sedan dess har företaget vuxit med hastig fart.

Idag har Furniturebox över 50 anställda som sitter i toppmoderna lokaler på Östermalm i Stockholm. Man har även ett 19 000 m² stort lager i hjärtat av Småland. Under hösten 2014 lanserades också Furniturebox.de med sikte på den tyska marknaden.

Att välja ett affärssystem att växa med visade sig framgångsrikt

I samband med att affärerna tog fart år 2008 bestämde sig Furniturebox för att införskaffa Microsoft Dynamics NAV. De hade tidigare använt sig av ett enklare ekonomisystem, som inte gav stöd åt logistiken vilken verksamheten kretsar kring. Att byta till Dynamics NAV i ett så tidigt skede var ett stort beslut, och något som kom att prägla företagets framgångsresa fram till idag.

”Egentligen köpte vi NAV väldigt tidigt, och kanske var vi för små då. Men det positiva är att vi från början haft ett system som vi har kunnat växa i och som har löst våra problem på vägen, så satsningen gick hem”, säger Richard Liinamo, som jobbar med IT, försäljning och logistik på Furniturebox.

Viktigt med system som stödjer företagsutveckling för Furniturebox

Deras vision, att bli Sveriges bästa möbelbutik på nätet, är något som kräver oerhörda insatser i verksamhetsutveckling för att förverkliga. Om man ser till tillväxttakten de senaste åren har deras affärssystem kunnat ge det stöd de behöver för sin utveckling. ”När affärsprocesser blir mer och mer komplexa fixar NAV det”, säger Richard.

Idag har Furniturebox Dynamics NAV med en avancerad WMS och en skarp integration till sin e-handelsplats. De arbetar kontinuerligt med att förbättra kundens onlineupplevelse med allt från produktinformation och beställning till inköp, logistik, lager, leverans och uppföljning. ”Med relativt enkla medel har Furniturebox strömlinjeformat en process för att kunna leverera stora volymer tidsenligt till sina kunder. Det är oerhört imponerande att se vad de åstadkommit på kort tid, tack vare sin kompetens och sitt engagemang”, säger Christoffer Gustafsson, Key Account Manager på NAV-partnern Itero.

Förutom logistiken i Dynamics NAV använder Furniturebox LogTrade, ett TA-system (transportadministration) för sin frakthantering. Dessutom sköts fakturascanning, tolkning och attestflöde med Readsoft och ExFlow. Samtliga system är sömlöst integrerade med affärssystemet.

Rannsaka dina egna processer internt för att hitta nya, smarta lösningar

Furniturebox vill fortsätta växa med lönsamhet genom bland annat att konstant göra små förbättringar i verksamheten och fortsätta lägga fokus på ett stort och effektivt lager istället för fysiska butiker. ”En nyckel till framgång har varit vår kostnadsmedvetenhet”, säger Richard. ”Man behöver inte alltid ta in en konsult. Ofta räcker det att rannsaka sina egna processer så kan man garanterat hitta smartare sätt att lösa saker på”.

I det fortsatta arbetet med att optimera sina verksamhetsprocesser har Furniturebox själva tagit kommandot och leder utvecklingen inifrån verksamheten. Samarbetet med Itero har fungerat bra under åren och tillsammans har affärssystemet anpassats för att ge stöd åt den utvecklingen på bästa möjliga sätt. ”Itero har den lilla leverantörens känsla men med mycket muskler bakom”, säger Richard. ”Konsulterna har verksamhetskunnande och är proaktiva, vilket passar oss bra med en verksamhet som ständigt utvecklas”.

Tips för bolag i tillväxt vid val av affärssystem:

  1. Först och främst, välj ett system som du kan växa tillsammans med. Om det går undan kommer du att ha stor glädje av den investeringen, kanske till och med snabbare än du först tänkt.
  2. Välj en partner som du kan ha bra kommunikation med. Se till att flera personer har inblick i din lösning och prioritera dokumentering.
  3. Rannsaka dina egna processer, och se sedan hur affärssystemet kan hjälpa till och ge stöd för dem.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webb. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du att cookies används. Läs mer om cookies här.