Itero IT Solution – systemlösningen för IT-bolag

Itero IT Solution är en affärssystemslösning baserad på Microsoft Dynamics NAV, som vänder sig till IT-bolag som säljer allt från hårdvara och tjänster till licenser och drift. Lösningen innehåller en integration mot webbshop och hanterar hela flödet från anbud till levererad tjänst eller produkt. Systemet hanterar även branschunika krav för vidarefakturering av licenser och avtal från de stora aktörerna ut mot kund.

Utmaningen för IT-bolag är ofta att hålla ihop de många olika komponenterna i affären och hitta en röd tråd i sin egna interna administration. Dynamics NAV är en produkt som i sitt standardutförande hanterar försäljning, inköp, lager, ekonomi, projekt och mycket mer. Itero IT Solution innehåller ytterligare funktionalitet för att kunna sy ihop flödena för IT-bolag.

Hantering av fysiska produkter

Med integration till webshopen från Netset får ditt affärssystem automatiskt kopplingar till de stora distributörerna på marknaden. Det innebär att dina kunder kan lägga en beställning på en produkt som aldrig förut behandlats av din verksamhet. Ett automatiserat flöde skapar upp kundordern och produkten i ditt affärssystem med all information direkt från shoppen och kopplar sedan en inköpsorder som skickas till leverantören. Självfallet hanteras också både lagerhanteringen i materialflödet och direktleveranser till kund med serienummerhantering och full spårbarhet.

Hantering av tjänster och licenser

För debitering av exempelvis licenser, drift eller supportavtal används den inbyggda funktionaliteten för avtal i lösningens avtalsmodul. Ett avtal kan ha flera rader för att motsvara hela åtagandet mot kunden och du väljer själv vad som ska faktureras, med vilken frekvens och hur länge avtalet gäller. Naturligtvis finns även funktioner för att periodisera intäkterna vid fakturering, valfritt antal perioder i förskott. Modulen hanterar även anbud för att underlätta i säljprocessen.

Licensintäkten kopplas sedan ihop med din leverantör av licenser – du kanske köper användning per minut av en tjänst och behöver mäta utfallet mot det fastpriset du debiterar dina kunder, eller helt enkelt få kontroll över att antalet licenser i flödet stämmer. På avtalet kan du också ha en produkt du hyr ut, som är kopplat till ditt anläggningsregister.

Traditionella tjänsteleveranser i projektform hanteras i Dynamics NAVs projektmodul. Personalen tidrapporterar på ett projekt och timmarna faktureras vidare enligt en prislista eller enligt procentuella påslag. Dynamics NAV har mobila klienter för alla enheter så ingen extern hantering av tidrapporter behövs.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webb. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du att cookies används. Läs mer om cookies här.